به گزارش کول دانلود ، علاقمندان به سریال های شبکه نمایش خانگی اذعان دارند که هرازگاهی سریالی پخش می شد که آوازه و شهرت آن به همگان می رسید و حتی کسانی که از دنبال کنندگان این مدیوم نبودند نیز به این صف اضافه می شدند.
در گذشته ها، دست کم سالی یک سریال از این نوع را شاهد بودیم. مثلا در سال 94 شهرزاد از این ویژگی برخوردار بود. یا در سال 99 آقازاده و قورباغه . سال 1400 سریال زخم کاری و خاتون. و شاید اوج سریال ها را باید در سال 1401 جستجو کرد. یاغی ، جیران ، راز بقا و…
حال نکته باورنکردنی این است که در سال 1402 که در انتهای آن نیز هستیم حتی یک سریال که دارای چنین ویژگی باشد نیز پخش نشده است! مساله ای که برای همگان مایه تعجب است!
رضا اورنگ، منتقد سینما نوشت:
تهیهکننده فیلم و سریال باید مدیری مدبر باشد
تهیهکنندگی موثرترین و مهم ترین بخش صنعت فیلمسازی و سریال سازی است.
هرکسی، نه توانایی دارد و نه لیاقت آن را که خود را شایسته قبای تهیه کنندگی بداند.
کشورهای پیشرفته که در صنعت فیلمسازی و سریال سازی موفق بوده و هستند،بیشتر به دلیل داشتن تهیه کنندگانی مدیر و مدبر است.
تهیهکننده مادرخرج نیست که همه او را به چشم یک کیسه پول نگاه کنند!
آن کس که فکر می کند تهیه کنندگی کار سهل و آسانی است و از عهده هرکسی برمی آید سخت در اشتباه است.
استفاده درست از منابع مالی برای هزینه کردن در تولید فیلم و سریال، تنها یکی از مسوولیت های تهیهکننده است که آن نیز باید با برنامه ریزی دقیق و مدبرانه انجام شود.
تهیهکننده خوب باید با اصول و فروع فیلمسازی آشنایی حداقلی داشته باشد تا بتواند زمام امور تولید یک فیلم را در دست بگیرد و کنترل کند.همچنین باید شم اقتصادی خوب نیز داشته و آینده نگر باشد.
کمپانی های معظم هالیوود همواره توانمندترین افراد را به عنوان تهیهکننده به کار میگیرند تا خللی در کار تولید پیش نیامده و فیلم یا سریال نیز به صورت استاندارد و با کیفیت ساخته شود.
اگر غیر از این باشد،مخاطب آن را پس زده و کمپانی یا سرمایه گذار دچار خسارت مالی می شود.
یک تهیه کننده خوب و کاربلد باید جامعه شناس و مخاطب شناس خوبی هم باشد.
باید بداند در جامعه ای که کار می کند، سلیقه مردم چیست و اکثر آنان چه نوع فیلم یا سریالی را بیشتر میپسندند.
خلاصه اینکه باید رگ خواب مخاطب دست اش باشد.
تهیه کننده حرفه ای،همیشه تیمی کارکشته و حرفه ای را به کار می گیرد تا در زمان پیش تولید،تولید و پس تولید مشکلی پیش نیاید.اگر لازم باشد دستمزد بالاتری به آنان می دهد و در قبال اش کار بهتری از این تیم طلب می کند و بر کارشان نظارت کامل دارد.
متاسفانه در کشور ما فقر تهیه کننده حرفه ای و مجرب بیداد می کند.نزدیک به چهارصد نفر کارت تهیه کنندگی دارند،اما به اندازه انگشتان یک دست هم تهیهکننده مدیر و مدبر نداریم.
وقتی شبکه نمایش خانگی در ایران راه افتاد.بسیاری فکر کرده و میکنند که به خاطر ممیزی کمتر نسبت به تلویزیون،می توانند در کار سریال سازی موفق باشند و به قول خودشان پول پارو کنند.
فکر کرده و می کنند هر کار ضعیفی را که بسازند پلتفرم ها آن را پخش کرده و مردم نیز استقبال می کنند./ادامه در کامنت
این اشتباهی است که از خوش خیالی تهیه کنندگان غیر حرفه ای سرچشمه گرفته و می گیرد.
امروز ضعیف ترین تهیه کنندگان در عرصه پلتفرمها یکه تازی کرده و صنعت سریال سازی را بازی کودکانه انگاشته اند.
خیل کارهای ضعیف مردم را به ستوه آورده است.
اگر سریال شاهگوش و پس از آن مجموعه شهرزاد، خاتون و پوست شیر با استقبال شدید مخاطبان روبرو شدند،به خاطر آن بود که از ابتدای کار، یعنی حتی از زمان پیدا کردن سوژه و طرح اولیه، به چشم حرفه ای به آن نگریسته شد.
همه چیز از ابتدا روی حساب و کتاب بود و کاری به امان خدا رها نشد.
وقتی تهیه کننده یا سرمایه گذاری، هم با اصول و فروع فیلم و سریال سازی آشنا باشد و هم اقتصاد را بشناسد،نتیجه آن بی شک موفقیت است.
شاهگوش،شهرزاد، قورباغه، خاتون و پوست شیر زاییده این تفکر بودند.با اینکه آنها در بخش خصوصی تولید شدند،اما پیش از آن در شورای فیلمنامه خودشان مورد تصویب قرار گرفته و حسابی چکش کاری شدند.
سپس حرفه ای ترین افراد را برای تولید به استخدام در آورند.
کارگردانی سریال شاهگوش را به داوود میرباقری سپردند که کارهای درخشانی در تلویزیون ساخته و آثارش مخاطبان زیادی داشتند.
او به خاطر سابقه درخشانش بهترین گزینه بود و اصلا ریسکی محسوب نمی شد،چون امتحان خود را پس داده بود.
حسن فتحی باتجربه و مخاطب شناس هم کارگردان سریال شهرزاد شد.
این دو کارگردان کاربلد،بهترین انتخاب بودند،در حقیقت بالاتر از آنان کس دیگری وجود نداشت.
در سریال خاتون همهچیز برای ساخت یک سریال تاریخ ماندگار آماده شد و خوب به اجزای مختلف این سریال توجه کنیم میتوان حدس زد که تهیهکننده آن در برهه های حساس چه تصمیمات تعیین کننده ای برای سرنوشت آن گرفته است.پوست شیر هم حاصل همت یک تهیهکننده مدیر و مدبر است سریالی که با توجه به فضای داستان آن میتوانست در تولید آسیب ببیند و به خروجی فعلی دست پیدا نکند .
هرچند هزینه این سریال ها بالاتر از مجموعه های دیگر بود،اما کیفیت آنها نیز یک سر و گردن فراتر از آثار دیگر بودند که مورد توجه مخاطبان قرار گرفتند.
موفقیت این سریالها مدیون یک تیم کاملا حرفه ای بود،از سرمایه گذار و تهیه کننده گرفته تا بازیگر و طراح صحنه.
بعد از موفقیت این سریال ها بود که دیگران هم تصمیم گرفتند وارد این عرصه شوند.
امروزه سریال های زیادی در شبکه خانگی با هزینه های گزاف تولید می شوند،اما هنوز نتوانسته اند مانند این نمونه ها، موفق عمل کنند.
دلیل آن هم این است که تیم کاربلد و حرفه ای نداشته و اکثر قریب به اتفاق تهیه کنندگان شان حرفه ای نیستند.
( 0 )