پیج اینستاگرامی
بهترین صرافی ارز دیجیتال + 250 تتر جایزه

نقد فیلم باغ کیانوش

 

 

نقد شماره 1 باغ کیانوش – یک اقتباس وفادارانه و موفق!

 

رضا کشاورز حداد در اولین تجربه کارگردانی‌اش سراغ ساخت فیلمی درباره گروه سنی کودک و نوجوان رفته و از زاویه‌ای جدید به جنگ ایران و عراق و محدودیت‌های دهه شصت نگاه کرده است. با فیلمی پرماجرا و هیجان‌انگیز روبه‌رو هستیم که ریتمش را از ابتدا تا انتها حفظ می‌کند و در هیچ نقطه‌ای خسته‌کننده نمی‌شود. هدایت کودکان و نوجوانان به خودی خود کار سختی است و قطعا حداد در اولین تجربه، برای مدیریت آنها با چالشی جدی روبه‌رو بوده است. یکی از نکات قابل‌تأمل فیلم استفاده از انیمیشن‌ برای روایت بخش‌های جنگ است. از آنجایی که فیلم برای نوجوانان ساخته شده، کارگردان ترجیح داده به جای مواجهه آنها با خشونت جنگ، از انیمیشن کمک بگیرد. شاید این انیمشن‌ها به اندازه کافی قدرتمند نباشند اما تمهید مهمی به حساب می‌آید.

 

شخصیت اصلی داستان که پسری نوجوان است با جزییات زیادی معرفی می‌شود و روندی رو به اوج طی می‌کند. درواقع می‌توان گفت که پس از این ماجرا از دوران بازی‌های کودکانه عبور می‌کند و این مساله به طور کامل در شخصیت‌پردازی او رعایت می‌شود. داستان با شرط‌بندی چند بچه 10-12 ساله برای دستبرد زدن به موزهای باغ کیانوش شروع می‌شود. آنها که به خاطر شرایط اقتصادی ضعیف دهه شصت هیچ‌وقت موز ندیده‌اند حالا وقتی می‌شنوند که کیانوش در باغش درخت موز دارد از خود بی‌خود می‌شوند تا به آن دستبرد بزنند. از همین‌جاست که خلبان عراقی را می‌بینند و پایشان به بازی خطرناکی باز می‌شود تا اینکه مردم روستا را نجات می‌دهند. با اینکه پایان فیلم قابل حدس است اما ماجراها از روابطی علی‌ و معلولی تبعیت می‌کنند و مشخص است نویسنده مخاطبان را دست کم نگرفته است .

 

در این فیلم با یک اقتباس موفق روبه‌رو هستیم و نویسنده فیلمنامه در حد بضاعت سعی کرده آنچه را نویسنده رمان تخیل کرده به قالب تصویر نزدیک کند. خودش در نشست خبری گفته که بخش مهمی از فیلمنامه به داستان پایبند است اما در بخش‌هایی هم تخیلات خودش را وارد کرده است. کاراکتر کیانوش به عنوان مردی که همه بخصوص بچه‌ها از او حساب می‌برند و تک‌وتنها در گوشه‌ای از روستا زندگی می‌کند از ابتدا تا انتها روندی منطقی سیر می‌کند و به جایی می‌رسد که از موضع همیشگی پایین می‌آید و علت تنهایی و گوشه‌نشینی‌اش را برای پسر تنها دوستش تعریف می‌کند.

 

حداد برای روایت این فیلم دست روی تعداد زیادی کودک و نوجوان گذاشته و بازی قابل‌قبولی از آنها گرفته است. درواقع این بچه‌ها هستند که ماجرا را پیش می‌برند و طبیعتا اگر بازی باورپذیری به نمایش نمی‌گذاشتند از همان ابتدا ارتباطمان با فیلم قطع می‌شد. علاوه بر بچه‌ها شهرام حقیقت‌دوست، عباس جمشیدی‌فر، علیرضا آرا و … هم در این فیلم بازی دارند. حقیقت‌دوست علاوه بر این که امسال نقش متفاوتی را در فیلم «قلب رقه» به نمایش گذاشته، در این فیلم هم نقشی جدید و جذاب به عهده گرفته. او در ذهن بچه‌ها شخصیتی ترسناک است که حتی فکرش را هم نمی‌توانند بکنند وقتی در باغش است به او نزدیک شوند؛ کاراکتری که پیش از این هیچ‌گاه از حقیقت‌دوست ندیده‌ایم. عباس جمشیدی‌فر هم مثل همیشه بار اصلی شیرینی فیلم را برعهده دارد. او حتی در بحرانی‌ترین شرایط هم رفتاری بامزه دارد و همین هم به نقطه قوت فیلم بدل شده. علیرضا آرا را هم در نقش متفاوت یک خلبان عراقی می‌بینیم. عربی حرف می‌زند و رفتاری خشن از خود بروز می‌دهد. به طور کلی می‌توان بازی‌ها را جزو نقاط قوت فیلم به حسا‌ب آورد.

 

در فیلم باغ کیانوش در حالی بازیگرانی چون شهرام حقیقت‌ دوست، عباس جمشیدی‌ فر، علیرضا آرا، مجید پتکی به ایفای نقش پرداخته اند که در خلاصه داستان آن می خوانیم: روایتی ماجراجویانه از واقعه ای در دهه 60 را به تصویر می کشد که داستان آن اقتباسی از کتابی با همین نام است و شهرهای همدان، تهران و شهر قدس لوکیشن های اصلی این فیلم بوده اند.

 

 

 

 

 

دانلود فیلم باغ کیانوش

> دانلود فیلم باغ کیانوش

5/5

نوشتارهای هم پیوند

راهنمای استفاده :

  • نکته مهم: ترفند تماشای آنلاین فیلم هایی که لینک پخش آنلاین ندارند
  • چگونه یک پرداخت امن داشته و از طعمه هکرها در امان باشیم: راهنمای پرداخت اینترنتی امن
  • جهت دیدن بدون مشکل فیلم ها، به روزترین نسخه K-Lite (ویندوز) و BSPlayer (اندروید) را دانلود کنید.
  • جهت دانلود بی دردسر فایل ها در اندروید ADM ، در ویندوز IDM و در IOS اپ Documents پیشنهاد می شود!
  •  آموزش چسباندن صوت دوبله به فیلم: در Km Player، کلیک راست کرده، سپس گزینه Open آن گاه Load External Audio و در پایان فایل صوتی مورد نظر را برگزینید.
  • دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید. رضایت شما هدف ماست.

نویسنده

( 5473 مطلب )

ادمین (بابک)

بابک هستم. مدیر کل و موسس کول دانلود. 32 سالمه و این سایت رو در اواخر 1392 تاسیس کردم. لطفا دیدگاه ها و انتقادات های خود را در جهت بهبود سایت، در تلگرام بهم بگید. هدف ما رضایت شماست. @info_cooldownload

دیدگاه ها

( 0 )

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟