نقد و بررسی فیلم شه سوار
نگاهی به فیلم خوش ساخت شه سوار به کارگردانی حسین نمازی , نقد جالب و خواندنی فیلم ایرانی جدید شه سوار: درخشش الناز حبیبی، در خدمت نقش
نگاهی به فیلم خوش ساخت شه سوار به کارگردانی حسین نمازی , نقد جالب و خواندنی فیلم ایرانی جدید شه سوار: درخشش الناز حبیبی، در خدمت نقش
نقد شماره 1 شه سوار – در خدمت نقش
فیلم «شهسوار» در رابطه با یک عروسی در روستایی کوچک روایت میشود و روی زندگی خانوادهای تمرکز دارد که تمام زندگیشان را از خرهای داخل طویله تامین میکنند. صدیقیان با گریم متفاوتی ظاهر شده و پوششی دارد که او را به نقش یک پسر روستایی امروزی نزدیک میکند. پس از مرگ عموی خانواده و از دست رفتن خرها که تنها دارایی آنهاست، تلاش میکند خانواده را مجاب کند تا با صحنهزنی، از جنازه عمو پول دربیاورند. همه خانواده با او دشمن میشوند اما او سر موضعش پافشاری میکند و این مسئله باعث میشود زندگیشان در معرض تهدید قرار بگیرد. درست است که میان آثار مهم کارنامه صدیقیان، نقش او در «شهسوار» چندان اثرگذار نیست اما در همین موقعیت هم توانسته است روی ابعاد مختلف نقش تسلط به دست بیاورد و آن را باورپذیر بازی کند.
الناز حبیبی سالهاست در فیلمها و سریالهای مختلف در نقشهای کمدی موفق ظاهر شده و توانسته جایگاهش خودش را در سینما تثبیت کند. او امسال با دو فیلم کمدی «شهسوار» و «تمساح خونی» در جشنواره حضور پیدا کرده است. در «شهسوار» به کارگردانی حسین نمازی، ایفاگر نقش اصلی است و بخش مهمی از ماجراهای فیلم را پیش میبرد. نگاهی داریم به ابعاد مختلف این نقش.
الناز در این فیلم با موهای وزوزی و صورتی آفتابسوخته و لکدار بهخوبی در قالب یک دختر روستایی که زندگیاش با کار در طویله و غذا دادن و شیر دوشیدن از الاغها گره خورده باورپذیر از آب درآمده است. او را در طول فیلم با لباسهایی گلدار با رنگهایی تند میبینیم که با گریم صورتش همخوانی دارد و در تکمیل ویژگیهای این شخصیت به کمکش میآید. الناز حبیبی یکی از عوامل موفقیت فیلم «شهسوار» است اما اینکه بین بازیگران نقش اصلی زن سایر فیلمها بتواند داوران جشنواره را مجاب کند هنوز مشخص نیست.
مهرداد صدیقیان از جمله بازیگرانی است که از همان نقطه ورود به عرصه بازیگری توانست توانمندیهایش را در بازی مقابل دوربین به رخ بکشد و در کمترین زمان برنده جایزه شود. او سال 1384 به عنوان اولین تجربه بازیگری در فیلم «عصر جمعه» به کارگردانی مونا زند حقیقی، نقشی مهم به عهده گرفت و بهخوبی از پس آن برآمد. یک سال بعد با زندهیاد کیومرث پوراحمد در فیلم «اتوبوس شب» همکاری کرد و نقش نوجوانی به اسم عیسی را با لهجه جنوبی بسیار دقیق از آب درآورد و نامرد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. آنهم درحالیکه هنوز بیست ساله نشده بود.
در فیلم «شهسوار» الناز حبیبی را در قالب یک دختر روستایی میبینیم. دختری که از یک طرف نگران بهم خوردن مراسم عروسی برادرش است و از سوی دیگر میخواهد هرطور شده به نامزدش کمک کند تا در شرایط بحرانی، از مرگ عموی بزرگشان برای درآمدزادیی استفاده کنند. او مدام تلاش میکند دل همه را به دست بیاورد اما وقتی پای لو رفتن نقشه به میان میآید پای موضعش میایستد. با اینکه مهربان و دلسوز به حساب میآید اما مانع نقشه کشیدن نامزدش برای جنازه نمیشود و تلاش میکند پدر و عمویش را راضی کند که جنازه را مفت و مسلم از دست ندهند. بازی او کنار مهرداد صدیقیان قابلقبول از آب درآمده است.
صدیقیان در دهه نود چند نقش مهم در سینما برجای گذاشت و توانست وجهی دیگر از بازیاش را به نمایش بگذارد. «قاعده تصادف»، «مادر قلب اتمی»، «ماجرای نیمروز» و «تصور» جزو مهمترین آثار کارنامه او در این دهه بودند. صدیقیان در فیلم «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان در نقش یکی از اعضای گروه اطلاعات یکی از مهمترین بازیهایش را به نمایش گذاشت. او نقش پسری را داشت که به عنوان عامل نفوذی به معشوق سابقش که عضو سازمان مجاهدین خلق بود نزدیک میشد و وقتی نمیتوانست او را مجاب کند از سازمان برون بیاید، بین عشق و وظیفه سرگردان میشد. صدیقیان برای بازی در این فیلم نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.
( 0 )