پیج اینستاگرامی
بهترین صرافی ارز دیجیتال + 250 تتر جایزه

تاریخچه ارز دیجیتال استلار (XLM)

تاریخچه ارز دیجیتال استلار (XLM)

تاریخچه ارز دیجیتال استلار

یکی از ارز های دیجیتال که موفق ظاهر شده است، ارز دیجیتال استلار (XLM) می باشد که پیش از خرید آن باید با تاریخچه و ویژگی هایش آشنا شوید.

پس از پیشرفت چشمگیری که بیتکوین تجربه کرد، روز‌به‌روز علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال بیشتر می‌شوند. برنامه‌نویسان نیز به این سمت روی‌ آورد‌ه‌اند و همین امر باعث شده تا دنیای ارز دیجیتال گسترش روزافزونی را تجربه کند. پس از بیتکوین و رشد بالایی که تجربه کرد، دیگر برنامه‌نویسان هم به توسعه ارزهای دیجیتال جدید مشغول شدند. یکی از این ارزهای دیجیتال که موفق هم ظاهر شده، ارز دیجیتال استلار است.

در این مقاله قصد داریم شما را با تاریخچه ارز دیجیتال استلار آشنا کنیم و به موضوع قراردادهای هوشمند در رابطه با استلار بپردازیم.

استلار یا XLM چیست؟

استلار یکی از پروژه‌های ارز دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاکچین ‌است. همان‌طور که می‌دانید سیستم‌های مبتنی بر بلاکچین، توزیع‌شده و نامتمرکزند و تراکنش‌هایی که در این شبکه‌ها انجام می‌دهید با استفاده از فرایند‌ی به نام همتا‌ به ‌همتا (Peer to Peer) صورت می‌گیرند.

حال که با استلار آشنا شدید، اگر قصد خرید استلار را دارید می‌توانید از همین لینک استفاده کنید. اما اگر اطلاعات بیشتری درباره این رمز ارز بخواهید، مثلاً اینکه استلار چه زمانی توسعه یافت؟ یا چه کسی آن را بنیان‌گذاری کرد؟ بهتر است ادامه مطلب را بخوانید، در ادامه پاسخ این سؤالات را خواهیم داد.

تاریخچه استلار

سال 2014، جد مک کالب (Jed McCaleb) که یکی از بنیان‌گذاران ارز دیجیتال ریپل بود، از تیم خود جدا شد و ارز دیجیتال جدیدی را به نام استلار توسعه داد. وقتی در سال 2015 اولین نسخه کدنویسی استلار معرفی شد، بسیاری از مردم متوجه شباهت زیاد آن با ارز دیجیتال ریپل شدند، چراکه جد مک کالب قبلاً در تیم توسعه ریپل قرار داشت. جالب است بدانید که این شباهت تا حدی زیاد بود که صاحبان این دو ارز دیجیتال را وارد چالشی بزرگ کرد.

این چالش درنهایت به دادگاه کشیده ‌شد؛ البته همه چیز ختم به خیر شد و در اواخر سال 2015، ارز دیجیتال استلار را از نو کدنویسی کردند تا از این حجم شباهت بکاهند. آن‌وقت دیگر کسی نمی‌توانست بگوید که استلار کپی ریپل ‌است!

ابتدا توکن موجود در شبکه، استلار نام داشت اما برای آن‌که کسی این ارز را با شبکه استلار اشتباه نگیرد، نام این رمز ارز را به لومن (Lumen) تغییر دادند و عبارت اختصاری (XLM) را برای آن در نظر گرفتند. حالا ممکن است این سؤال پیش بیاید که استلار چه روند قیمتی را پست سر گذاشته است؟

تاریخچه ارز دیجیتال استلار

نوسانات قیمت استلار در سال‌های اخیر

در سال 2014 که ارز دیجیتال استلار در ابتدای راه بود، قیمتی معادل 0023/0 دلار داشت که این رقم در سال 2015 به 0049/0 دلار افزایش پیدا کرد. اما تا سال 2017 روندی ثابت را طی کرد و قیمت آن با کاهش مواجه شد.

سال 2017 بود که قیمت استلار رشدی ناگهانی تجربه کرد و به 0399/0 دلار رسید. البته پس از این رشد ناگهانی، قیمت استلار دوباره روند ثابت خود را پیش گرفت. اما با توجه به آن‌که نوسان عضوی جدانشدنی از بازار ارزهای دیجیتال است، قیمت استلار تا ژانویه سال 2018 روندی صعودی داشت و قیمت آن به 93/0 دلار رسید. بااین‌حال، قیمت استلار پس از مدتی سقوطی آزاد تجربه کرد و به 21/0 دلار رسید.

سال 2021 که برای دنیای ارزهای دیجیتال سالی پرهیجان بود و همه رمز ارزها روندی صعودی داشتند، استلار نیز از قافله عقب نماند؛ قیمت آن در حال حاضر 1276/0 دلار است.

سؤالی که مطرح می‌شود این است که استلار با این‌ همه نوساناتی که طی سال‌های اخیر تجربه کرد اصلاً با چه هدفی توسعه یافت؟

هدف از توسعه استلار چه بود؟

پس از آن‌که مک کالب مسیرش را از تیم توسعه‌دهندگان ریپل جدا کرد، اظهار داشت که هدفش از توسعه استلار ایجاد سیستمی است که قادر به ارائه خدمات مالی با سرعت بالا و هزینه کم باشد. درواقع مک کالب با ارائه این خدمات قصد داشت محیطی امن برای تراکنش‌های مالی در سطح جهان ایجاد کند.

فناوری بلاکچین به دلیل غیرمتمرکز بودن، محیطی را فراهم کرده است که در آن، تراکنش‌ها در مدت 3 تا 5 ثانیه انجام می‌شوند. همین ویژگی سبب محبوبیت استلار شده ‌است. صحبت از محبوبیت شد، ارز دیجیتال استلار، مانند اتریوم، یکی از ارز‌های محبوب بازار به شمار می‌رود، اما چرا؟

چرا استلار محبوب است؟

یکی از دلایل محبوبیت استلار این است که تمامی خدماتی که از یک بانک عادی انتظار دارید به شما ارائه می‌دهد؛ اما تفاوت‌هایی نیز با بانک دارد. از تفاوت‌هایی که استلار با بانک دارد می‌توان به این نکته اشاره کرد که تراکنش‌های استلار در محیطی امن، با سرعتی چند برابر و هزینه‌ای بسیار کم صورت می‌گیرند. با وجود محبوبیتی که استلار از ارائه خدمات به دست‌ آورده است، ارزش آن چگونه تعیین می‌شود؟ با ما همراه باشید!

تاریخچه ارز دیجیتال استلار

ارزش استلار چگونه تعیین می‌شود؟

استلار به دلیل آن‌که شبکه تبادل جهانی است، ارزشمند و مفید به شمار می‌آید و در هر ثانیه می‌تواند میزبانی هزاران تراکنش را بر عهده بگیرد. با وجود آن‌که مبادله بین ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال امری بسیار پرهزینه و زمان‌بر است، استلار این مشکل را برطرف کرده و محیطی امن، کم‌هزینه و سریع برای تبادلات ارز ایجاد کرده است.

با توجه به تمام خدماتی که استلار ارائه می‌کند، هرچه مردم این ارز را بیش‌ازپیش بپذیرند و از خدمات آن بهره‌مند شوند، ارزش بیشتری نیز پیدا می‌کند. اما آیا استلار علاوه‌بر خدمات فعلی که ارائه می‌دهد، مزیت‌های دیگری نیز دارد؟

قراردادهای هوشمند در استلار

مهندسان استلار اعلام کرده‌اند که قرار است نسل جدیدی از قراردادهای هوشمند ارائه کنند. اگر قراردادهای هوشمند به بلاکچین استلار اضافه شود، رمز ارز XLM به جمع شبکه‌هایی مانند اتریوم (ETH)، پولکادات (DOT)، کاردانو (Cardano) و کازمس (ATOM) می‌پیوندد.

تامر ولر (Tommer Weller)، نایب‌رئیس استراتژی‌های فنی استلار، اعلام کرده‌ که قرار است حوزه دیفای (DeFi) را به سطح بالاتری ارتقا دهند. تامر ولر به این نکته نیز اشاره کرده است که قراردادهای هوشمند، موانعی را که سر راه توسعه‌دهندگان قرار دارند، کاهش خواهند داد. همچنین این امکان نیز فراهم می‌شود تا توسعه‌دهندگان بدون تغییر پروتکل، قابلیت‌هایی ایجاد کنند که نیاز به اعتمادسازی را کاهش یابد و امنیت بالا برود.

در طرحی که برای افزودن قراردادهای هوشمند به استلار مطرح شده است، از سرورهای Turing Signing/Turret استفاده خواهد شد. بنابراین، این امکان برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌شود تا قراردادهای هوشمند را روی Turret بارگذاری کنند؛ اما Turret چه کاربردهای دیگری دارد؟

درواقع Turret برای امضای تراکنش‌ها در قرارداد هوشمند یک جفت کلید اصلی ایجاد می‌کند. سپس برای تأیید از سوی بلاکچین، Turretهای دیگر نیز تراکنش‌ها را امضا می‌کنند. بنابراین، کاربران با ارسال قراردادهای هوشمند به‌تمامی Turretها، باعث می‌شوند تراکنش آن‌ها به‌قدر کافی امضا شود. علاوه‌براین Turret کاربردهای دیگری هم دارد.

Turret نسبت به اتریوم (ETH) عملکردی فوق‌العاده دارد!

طرح Turret، که بخشی از داده‌های پردازش‌شده خارج از زنجیره ‌است، فشار بسیاری را از دوش تراکنش‌های شبکه برمی‌دارد. بنابراین، می‌توان گفت که اجرای قراردادهای هوشمند در بستر Turretها بازدهی بسیار مطلوب‌تری را به‌همراه دارد.

خب، تا این بخش تمامی مطالب مربوط به تاریخچه ارز دیجیتال استلار، از زمان تولید گرفته تا نوسانات قیمت در طول چند سال اخیر، مطرح شدند.

اگر به مسائل مربوط به رمز ارزها علاقه دارید، شاید مطالعه مقاله اتریوم تا چه زمانی استخراج اتریوم تا چه زمانی استخراج میشود هم برایتان جالب باشد.

امیدواریم از مطالب این مقاله بهره کافی برده‌ باشید.

نوشتارهای هم پیوند

راهنمای استفاده :

  • نکته مهم: ترفند تماشای آنلاین فیلم هایی که لینک پخش آنلاین ندارند
  • چگونه یک پرداخت امن داشته و از طعمه هکرها در امان باشیم: راهنمای پرداخت اینترنتی امن
  • جهت دیدن بدون مشکل فیلم ها، به روزترین نسخه K-Lite (ویندوز) و BSPlayer (اندروید) را دانلود کنید.
  • جهت دانلود بی دردسر فایل ها در اندروید ADM ، در ویندوز IDM و در IOS اپ Documents پیشنهاد می شود!
  •  آموزش چسباندن صوت دوبله به فیلم: در Km Player، کلیک راست کرده، سپس گزینه Open آن گاه Load External Audio و در پایان فایل صوتی مورد نظر را برگزینید.
  • دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید. رضایت شما هدف ماست.

نویسنده

( 43 مطلب )

ادمین (شهرام)

شهرام هستم. حدود سه ساله که با کول دانلود همکاری دارم. من مسوول تبلیغات و ادمین این بخش هستم.

دیدگاه ها

( 0 )

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟