پیج اینستاگرامی
بهترین صرافی ارز دیجیتال + 250 تتر جایزه

زنجیره سرد دارویی؛ کنترل و نظارت بر دما از تولید تا توزیع دارو

زنجیره سرد دارویی؛ کنترل و نظارت بر دما از تولید تا توزیع دارو

زنجیره سرد دارویی؛ کنترل و نظارت بر دما از تولید تا توزیع دارو داروها تامین کننده سلامتی ما انسان ها هستند که می توانند با فواید خودشان، بسیاری از بیماری ها را از بین ببرند. این داروها باید نحوه نگهداری، توزیع و انتقال صحیحی داشته باشند.

داروها تامین کننده سلامتی ما انسان ها هستند که می توانند با فواید خودشان، بسیاری از بیماری ها را از بین ببرند. این داروها باید نحوه نگهداری، توزیع و انتقال صحیحی داشته باشند. در غیر این صورت به سرعت تخریب شده و نه تنها برای بدن فوایدی ندارند، بلکه می توانند بسیار مضر نیز باشند. زنجیره سرد دارو ، به یک زنجیره ای اطلاق می شود که در آن داروها در یک فضایی با دمای ثابت و ایده آل قرار می گیرند تا دچار خرابی و فساد نشوند.

زنجیره سرد دارو؛ از تولید تا توزیع داروهای حساس به دما

اهمیت زنجیره سرد دارو

زنجیره سرد دارو (Cold chain of drug supply) که بیشتر در حوزه واکسن و دارو مورد توجه قرار می گیرد، به فرآیند تولید، توزیع و نگهداری از داروهای حساس به دما و فسادپذیر اشاره کرد. زنجیره های سرد دارویی می توانند ضمن تامین یک دمای ثابت برای داروها، باعث محافظت از آن ها در برابر حرارت و گرمای بیش از حد هوا شوند. از این رو داروهایی که به شدت حساس به دما هستند، با کمک این زنجیره سرد نگهداری می شوند و هیچ آسیبی به آن ها وارد نخواهد شد.

زنجیره سرد دارو چه مراحلی را شامل می شود؟

زنجیره سرد دارو ، فقط شامل مرحله توزیع نیست؛ بلکه مرحله تولید و نگهداری را نیز شامل می شود. به منظور حفظ سلامت داروها، لازم است که حتما زنجیره سرد برای داروها مورد توجه قرار گیرد تا بتوان از داروهای حساس به دما با اطمینان خاطر در محیط های مختلف استفاده کرد.

تولید داروهای حساس به دما

چرخه زنجیره سرد دارو شامل تولید داروهای حساس به دما نیز می شود. این مرحله، اولین مرحله در این چرخه است که توسط شرکت های دارویی و با تجهیزات خاص انجام می شود. پس از تولید داروهای حساس به دما، باید آن ها تا زمان توزیع در سردخانه دارو یی نگهداری شوند.

توزیع در زنجیره سرد دارو

مرحله توزیع در زنجیره سرد دارو ، مهم ترین مرحله است که متاسفانه در بعضی از مواقع به آن توجهی نمی شود. داروهایی که حساس به دما هستند، نباید در مرحله توزیع بین شهری و درون شهری با دمای بالا مواجه شوند. در واقع این داروها دارای یک بازه دمای قابل تحمل هستند و اگر دما به اندازه 1 درجه بالاتر رود، آن ها نمی توانند مقاومت کنند و خواص خود را از دست خواهند داد. چرخه توزیع برای این داروها بسیار مهم بوده و باید با کمک تجهیزات حمل و نقل مناسب انجام شود. تجهیزات حمل و نقلی که برای توزیع دارو در زنجیره سرد مورد استفاده قرار می گیرند، به دو دسته فعال و غیر فعال تقسیم بندی می شوند.

  • توزیع غیر فعال در زنجیره سرد دارو

در واقع تجهیزات غیر فعال، ارتباطی با وسیله حمل و نقل ندارند. در این تجهیزات، داروها در یک بسته بندی عایق قرار می گیرند که مقاومت بالایی در برابر تغییر دما دارند. در داخل بسته بندی نیز از یخ منجمد استفاده می شود تا دمای درون محفظه ثابت نگه داشته شود.

  • توزیع فعال در زنجیره سرد دارو

در برخی از تجهیزات که با نام تجهیزات فعال شناخته می شوند، سیستم حمل و نقل خود وظیفه توزیع گرما و سرما را به داخل محفظه ماشین دارد. به طوری که سیستم گرمایش و سرمایش ماشین دما را به صورت متعادل تنظیم می کند. حتی در هنگام ایستادن سیستم حمل و نقل، باز هم به دلیل ذخیره انرژی دمای داخل محفظه حاوی دارو ثابت باقی خواهد ماند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه‌ی حمل و مراحل آن می‌توانید مقاله زنجیره سرد دارویی از تولید تا توزیع دارو‌های حساس به دما را مطالعه کنید.

نگهداری از داروها

پروسه نگهداری، آخرین و شاید مهم ترین مرحله زنجیره سرد دارو است که می تواند از فساد داروهای تولید و توزیع شده جلوگیری کند. در اکثر داروخانه های کشور، از سردخانه دارو برای نگهداری واکسن و داروهایی که حساس به دما هستند، استفاده می شود. سردخانه واکسن نیز عملکرد همان سردخانه دارو را دارد و می تواند تاثیر زیادی روی ماندگاری واکسن های مختلف داشته باشد.

زنجیره سرد دارویی؛ کنترل و نظارت بر دما از تولید تا توزیع دارو

سردخانه واکسن و دارو

سیستم زنجیره سرد برای دارو از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

هر فرآیندی که در سیستم زنجیره سرد دارو برای تثبیت دمای داروها وجود داشته باشد، در بخش های این سیستم قرار می گیرد. به طور کلی، یک سیستم زنجیره سرد دارویی به سه بخش مختلف زیر تقسیم بندی می شود:

  • کارکنان آموزش دیده: کارکنان آموزش دیده افرادی هستند که با تجهیزات و نحوه ذخیره سازی داروهای حساس به دما آشنایی دارند. آن ها می توانند با کمک تجهیزات مورد نیاز، این داروها را به چرخه توزیع هدایت کنند.
  • تجهیزات تبرید: تجهیزات تبرید که برای ذخیره سازی و حمل واکسن ها در شرایط مطلوب دمایی مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار حائز اهمیت هستند و جزء بخش های اصلی زنجیره سرد دارو یی شناخته می شوند.
  • مکانیزم کنترل شرایط دما: مکانیزم کنترل شرایط دما، مهم ترین اصل و بخش در سیستم زنجیره سرد دارو است. این مکانیزیم انطباق تمامی شرایط لازم و مربوط به دما را در مرحله ذخیره سازی و حمل واکسن را کنترل می کند.

 

 

پایان ریپورتاژ آگهی

کول دانلود هیچ گونه مسوولیتی در قبال محتوای تبلیغاتی ندارد!

نوشتارهای هم پیوند

راهنمای استفاده :

  • نکته مهم: ترفند تماشای آنلاین فیلم هایی که لینک پخش آنلاین ندارند
  • چگونه یک پرداخت امن داشته و از طعمه هکرها در امان باشیم: راهنمای پرداخت اینترنتی امن
  • جهت دیدن بدون مشکل فیلم ها، به روزترین نسخه K-Lite (ویندوز) و BSPlayer (اندروید) را دانلود کنید.
  • جهت دانلود بی دردسر فایل ها در اندروید ADM ، در ویندوز IDM و در IOS اپ Documents پیشنهاد می شود!
  •  آموزش چسباندن صوت دوبله به فیلم: در Km Player، کلیک راست کرده، سپس گزینه Open آن گاه Load External Audio و در پایان فایل صوتی مورد نظر را برگزینید.
  • دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید. رضایت شما هدف ماست.

نویسنده

( 43 مطلب )

ادمین (شهرام)

شهرام هستم. حدود سه ساله که با کول دانلود همکاری دارم. من مسوول تبلیغات و ادمین این بخش هستم.

برچسب ها :

دیدگاه ها

( 0 )

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟