پیج اینستاگرامی
بهترین صرافی ارز دیجیتال + 250 تتر جایزه

نقد سریال دفتر یادداشت

نقد سریال دفتر یادداشت

نگاهی به سریال جنایی فانتزی دفتر یادداشت به کارگردانی کیارش اسدی زاده , نقد جالب و خواندنی سریال ایرانی جدید دفتر یادداشت: کمدی که با وقایع جنایی شوخی می کند!

 

سریال دفتر یادداشت The Notebook به تهیه کنندگی حسین اکبری ، نویسندگی مسعود خاکباز و کارگردانی کیارش اسدی زاده برای پخش در شبکه نمایش خانگی به وسیله وبسایت کول دانلود در پاییز امسال در نظر گرفته شده است. قسمت اول سریال دفتر یادداشت از 26 آبان 1402 پخش شد. پیشنهاد می کنیم که تماشای این سریال طنز و کمدی را از دست ندهید!

شما می توانید به وسیله وبسایت کول دانلود جهت دانلود و یا تماشای این سریال اقدام کنید. لازم به ذکر است که این سریال ساعت 12:00 آدینه هر هفته در این سایت پخش می شود.

در سریال دفتر یادداشت  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  ,  به ایفای نقش پرداخته اند!

 

 

نقد و بررسی دفتر یادداشت / نظرات درباره سریال دفتر یادداشت

نقد شماره 1: کمدی جذاب که با قصه های جنایی شوخی می کند

 

قسمت اول سریال دفتر یادداشت به کارگردانی کیارش اسدی زاده سرانجام از راه رسید و مخاطبین در این هفته به تماشای دفتر یادداشت نشستند. علاقمندان برای تماشای این سریال از طریق سایت کول دانلود می توانند اقدام کنند.

سریال «دفتر یادداشت> با محوریت بازی رضا عطاران که او در این کمدی، در نقش کارآگاهی زبده است که به خاطر مشکل مغزی و فراموشی های پی در پی در آسایشگاه به سر می برد.

رضا عطاران 55 ساله در نقش «ایرج مجد» شخصیت کارآگاهی را بازی می کند که توسط دوستش حمید (حسن معجونی) از آسایشگاه مرخص می شود تا پس از مرگ خواهرش با حضور در خانه پدری، خاطراتش را به یاد بیاورد اما یادآوری خاطره ای از دوران کودکی، این ظن را در او تقویت می کند که ممکن است خواهرش به قتل رسیده باشد و یک سرنخ مهم برای کارآگاه زیرکی چون ایرج است.

کارگردان در قسمت اول با نشان دادن یک موقعیت خرابکارانه و یافتن مجرم براساس آثار باقی مانده توسط ایرج به مخاطب نشان می دهد با یک کارآگاه زیرک روبروست که بخاطر بیماری اش دچار فراموشی می شود و همین بستر فراموشی، دست کارگردان را در ایجاد موقعیت های کمدی و فانتزی باز می گذارد.

اسدی زاده در قسمت اول، سعی می کند به هر شکلی مخاطب را بخنداند و گاهی به شوخی های دم دستی و جنسی هم متوسل می شود در حالی که برگ برنده او در این سریال، رضا عطاران است که یک ستاره محبوب در دنیای کمدی سینمای ایران به شمار می رود.

عطاران یک دهه قبل با بازی در فصل سوم سریال قلب یخی به کارگردانی سامان مقدم، اولین حضور خود در یک سریال شبکه نمایش خانگی را تجربه کرده بود و حالا برای دومین بار در قالب کاراکتری متفاوت با نام ایرج ظاهر شده؛ مردی با موها و ریش‌های سفید و یک بارانی کرم ‌رنگ بلند که قرار است نقش کارآگاهی متفاوت را بازی کند. این کمدی جنایی فانتزی که نوشته مسعود خاکباز است، فضای متفاوتی را در دکور و طراحی صحنه دارد و همین تنوع در طراحی صحنه و فضاسازی باعث می شود که موقعیت های خیالی متعددی خلق شود و کار سینما همین است، سیر در جهان تخیل.

خلاصه داستان اپیزود 1 سریال دفتر یادداشت

 

نقد شماره 2 | محمدعرفان صدیقیان:

«دفتر یادداشت»؛ یک کمدی مدرن

دفتر یادداشت در همان قسمت اول نشان داد سازندگان اثر با بروز خلاقیت و چاشنی جسارت، تلاش کرده اند در مسیر ساخت فضایی متفاوت و کمتر تجربه شده گام بردارند. این سریال از چند ماه قبل و با تبلیغ های کنجکاوی برانگیزش در فضای مجازی، اشتیاق زیادی در میان مخاطبان برای تماشای آن به وجود آمد.

این مجموعه در همان قسمت اول نشان داد که این انتظار بی راه نبوده و سازندگان اثر با بروز خلاقیت و چاشنی جسارت، تلاش کرده‌اند در مسیر ساخت فضایی متفاوت و کمتر تجربه‌شده گام بردارند.

ویژگی‌های ممتاز این سریال و به کارگیری جزییات فراوان در سیر روایت و پرداخت شخصیت ها نشان می‌دهد این مجموعه می‌تواند یکی از موفق‌ترین آثار شبکه نمایش خانگی باشد.

علاوه بر این‌، استفاده از چهره‌ محبوب و موفقی چون «رضا عطاران» از برگ‌های برنده «دفتر یادداشت» است.

در این سال ها عمده آثار کمدی، بیش از آن که در پی ریزی منطق روایی متکی بر اعمال شخصیت و کنش و واکنش او در قبال رویدادها باشند، با بهره گیری از الگوهای امتحان پس داده و قصه‌های کهنه و قابل پیش بینی نوشته و کارگردانی شده اند.

تازه‌ترین اثر کیارش اسدی زاده اما، راهی بسیار متفاوت را طی کرده است. هسته مرکزی قصه «دفتر یادداشت» پیرامون شخصیت اصلی آن، ایرج (رضا عطاران) و موقعیت ویژه او شکل گرفته است.

مسعود خاکباز، نویسنده این اثر کوشیده با ظرافتی مثال زدنی و به گونه‌ای منسجم، موقعیت محوری داستان و پرسوناژهای اصلی را در همان اپیزود اول به مخاطب معرفی کند و علاوه بر این، اشتیاق لازم برای تماشای ادامه این مجموعه را نیز در تماشاگر به وجود آورد.

فیلمنامه نویس با هوشمندی، نقطه شروع این سریال را در زمان گذشته قرار داده است تا از این طریق و بدون متوسل شدن به اضافه گویی و یا طراحی سکانس‌های متعدد و بی ارتباط با پلات اصلی، اطلاعات مهمی درباره پیشینه دو شخصیت اصلی مطرح می‌کند.

بر خلاف بسیاری از آثار که در بهره گیری از بازیگرانی چون رضا عطاران مرعوب توانمندی آن‌ها در ارائه نقش‌های تیپیکال می‌شوند، شخصیت «ایرج» در این مجموعه به صورتی خلق شده که در اجرا وابسته به بازیگر به خصوصی نیست و در این شرایط عطاران توانسته با حضور در این سریال، شمایل متفاوتی از خود را رائه کرده و بعد تازه‌ از توانمندی‌هایش را عرضه کند.

کیارش اسدی زاده در این سریال راوی داستان و روابط میان پرسوناژهایی است که با وجود بهره بردن از بنیان‌های رئالیستی، با آشنایی زدایی از آن‌ها و در موقعیتی کم نظیر، این دو المان مهم از شکل و ساختاری فانتزی نیز برخوردار هستند که تنها رسیدن به همین موضوع، دستاوردی ویژه به حساب می‌آید.

او برای ایجاد این پیوند و خلق توامان فضایی پر بسامد میان  دو رویکرد «رئال» و «فانتزی»، شیوه کارگردانی مناسبی را اتخاذ کرده است.

نوع میزانسن‌ها و شیوه دکوپاژ «دفتر یادداشت»، در بسیاری از پلان‌ها آگاهانه از نماهای متداول و آشنا برای مخاطب فاصله گرفته است، در حالی که سازنده فراموش نمی‌کند که این مجموعه باید قابلیت جذب مخاطب انبوه را داشته باشد. بنابراین در شکل و صورت کارگردانی، به خودنمایی دچار نشده و در به کارگیری تکنیک‌های خلاقانه حد تعادل را نگه داشته و زیاده روی نمی‌کند.

رویکردهای طراحی صحنه و فیلمبرداری، و همچنین انتخاب توناژ رنگی غالب نیز بر اساس همان اصلی که به آن اشاره شد صورت گرفته است و به این ترتیب، مشخص است که برای چینش عناصر بصری این سریال، زمان و انرژی بسیاری صرف شده است.

«دفتر یادداشت» کمدی مدرنی است که می‌تواند ذایقه مخاطب را تغییر داده و آن را بهبود ببخشد. قضاوت در خصوص کیفیت نهایی این مجموعه هنوز زود است، اما قسمت اول این سریال، نویدبخش اثری مخاطب پسند و در عین حال حرفه‌ای در شبکه نمایش خانگی است.

 

نقد شماره 3

این زوج کمدی ماندگار می شوند

حمید و ایرج که از کودکی با هم رفیق هستند و علاقمند به پرونده های جنایی، در بزرگسالی جذب دستگاه عریض و طویل و پر طمطراق اداره اگاهی می شوند. ایرج در کسوت کارآگاه پرونده های جنایی و حمید هم به عنوان بایگان کنجکاو و ماجراجوی اداره آگاهی. اکنون مدت ها از سال های اوج این دو دوست گذشته است. ایرج به دلیل ابتلا به بیماری فراموشی در یک  آسایشگاه خصوصی  بستری است و حمید هم…

«دفتر یادداشت»، سریالی کمدی- جنایی با رگه هایی از کمدی گروتسک یا کمدی دارک(  dark)  است که  کیارش اسدی‌زاده آن را کارگردانی کرده و زوج رضا عطاران و حسن معجونی، ایفاگر نقش های اصلی آن هستند. قرار گرفتن این دو بازیگر طنز در کنار هم با توجه به جنس متفاوت سبک و اجرای طنز آن ها، در واقع یک حرکت هوشمندانه از کارگردان است که به موفقیت اثر و فراهم سازی اتمسفر پویای آن کمک زیادی کرده است. عطاران مسلط بر زبان بدن و بداهه، در کنار حسن معجونی که  مهارتش در تیپ سازی با بیان است، زوج کمدی جذابی را ساخته اند که یقینا در حافظه سینمای ایران ماندگار خواهد شد.

انتخاب موضوع جنایی و زوج همکار تجربه ماندگار وتثبیت شده ای است که پیشتر در این گونه خاص از کمدی در سینمای جهان و ایران خوب جواب داده است. فارگو (۱۹۹۶) و لبوفسکی بزرگ (۱۹۹۸) هر دو از برادران کوئن و خوک (۱۳۹۶) مانی حقیقی نمونه های موفقی از این انتخاب ها در این گونه خاص کمدی هستند.

داستان «دفتر یاداشت» مدام بین دو فضای رئال و فانتزی رفت و برگشت می کند. فضای فانتزی کار، همان زیرساخت های کمدی dark داستان است که  به طور مدام خط شکنی می کند و با فاصله گیری از پی رنگ اصلی که  همان پی گیری پرونده یک جنایت است، به شکلی بی پروا وارد سرزمین خیال می شود و با پرداخت موقعیت هایی، گاها کمدی گاها فانتزی و دور از ذهن، نقب هایی به مسائل اخلاقی، رفتاری، روابط بین فردی و روابط اجتماعی در جامعه می زند و بعد  مجدد با شتاب،  به موضوع اصلی بازگشت می کند.

چارلی چاپلین و بعدتر وودی آلن و باز برادران کوئن ، استاد مسلم این سبک اجرایی در سینما هستند و البته اسدی زاده با نگاه و علاقه ای که به این سبک دارد، تلاش کرده تا در این نوع سبک اجرایی کمدی (کمدی دارک یا گروتسک) هم خود را محک بزند. او که پیشتر با ساخت مجموعه دیگری در نمایش خانگی (کرگدن) و ساخت فیلم های شکاف و گس در واقع  خود را به عنوان فیلمساز دغدغه مند حوزه نقد اجتماعی معرفی کرده است، این بار هم با «دفتر یادداشت»، در ادامه آثار قبلی خود در لایه های زیرین اثرش  همین دغدغه (نقد اجتماعی) را تعقیب کرده است اما این بار او با زبانی نافذتر (زبان طنز یا کمدی گروتسک) و نیز با تسلط و تبحر در بهره گیری از  نشانه های تصویری، روابط اجتماعی و روابط بینا فردی در جامعه را به چالش می کشد. طراحی خاص دیالوگ در الگوی متناوب اوج و حضیض( سخنوری و هرزگویی/اغراق در ادب و یاوه گویی و فحاشی و …) دو قطبی قابل تاملی را ترسیم کرده که می تواند هشداری باشد به وضعیت اسفناک محاوره رایج در جامعه!

داستان «دفتر یادداشت» در دو قسمت اول، در عرض تعریف می شود و مخاطب بیشتر در این دو قسمت با چهر ه های اصلی داستان (حمید، ایرج، منیر، شوهرش، آسایشگاه و پرسنلش، برج مسکونی و پرسنلش ، غُراب و….) آشنا می شود.

فضاسازی ویژه، دکور، صحنه آرایی، اکسسوار صحنه و فیلمبرداری خوب علی قاضی از جمله نقش آفرینان فرعی اما به شدت تاثیرگذارِ روایت طناز «دفتر یادداشت» هستند که نقش مهمی هم در میزانسن معنایی اثر دارند و نبض مخاطب را به خوبی در دست می گیرند. باید دید این مجموعه، با ورود به فضای پی رنگ اصلی(قتل) و اجرای راهبردیِ نشانه شناسی رموز درون «دفتر یادداشت»، چگونه این لابیرنت پیچیده را پشت سر خواهد گذاشت.

فریبا اشوئی عضو انجمن منتقدان سینما

 

 

 

 

 

 

دانلود سریال دفتر یادداشت

دانلود سریال دفتر یادداشت

2/5
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

نوشتارهای هم پیوند

راهنمای استفاده :

  • نکته مهم: ترفند تماشای آنلاین فیلم هایی که لینک پخش آنلاین ندارند
  • چگونه یک پرداخت امن داشته و از طعمه هکرها در امان باشیم: راهنمای پرداخت اینترنتی امن
  • جهت دیدن بدون مشکل فیلم ها، به روزترین نسخه K-Lite (ویندوز) و BSPlayer (اندروید) را دانلود کنید.
  • جهت دانلود بی دردسر فایل ها در اندروید ADM ، در ویندوز IDM و در IOS اپ Documents پیشنهاد می شود!
  •  آموزش چسباندن صوت دوبله به فیلم: در Km Player، کلیک راست کرده، سپس گزینه Open آن گاه Load External Audio و در پایان فایل صوتی مورد نظر را برگزینید.
  • دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید. رضایت شما هدف ماست.

نویسنده

( 5473 مطلب )

ادمین (بابک)

بابک هستم. مدیر کل و موسس کول دانلود. 32 سالمه و این سایت رو در اواخر 1392 تاسیس کردم. لطفا دیدگاه ها و انتقادات های خود را در جهت بهبود سایت، در تلگرام بهم بگید. هدف ما رضایت شماست. @info_cooldownload

برچسب ها :

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

دیدگاه ها

( 0 )

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟