پیج اینستاگرامی
بهترین صرافی ارز دیجیتال + 250 تتر جایزه

نگاهی به نقش وکلا در سینما به بهانه بازی شهاب حسینی در گناه فرشته

5/5

سریال گناه فرشته و شریک جرم از آثاری هستند که امروزه بر سر زبان ها افتاده اند و وکلا نقش پررنگی دارند ولی در گذشته نیز کتایون ریاحی، خسرو شکیبایی، مریلا زارعی و...

نقش وکیل در دنیای بازیگری

سریال گناه فرشته و شریک جرم از آثاری هستند که امروزه بر سر زبان ها افتاده اند و وکلا نقش پررنگی دارند ولی در گذشته نیز کتایون ریاحی، خسرو شکیبایی، مریلا زارعی و…

 

 

بنا بر گزارش کول دانلود ، فیلم های زیادی درباره نقش وکلا منتشر شده اند اما در این مقاله به یکسری از فیلم هایی که وکلا، نقشی به یاد ماندنی از خود به جا گذاشته اند می پردازیم.

در حال حاضر سریال شریک جرم و گناه فرشته از مجموعه های نمایش خانگی هستند که امروزه بر سر زبان ها افتاده اند که وکلا نقش پررنگی در آن ها دارند. شریک جرم در حال پخش است و تاکنون سه قسمت از آن منتشر شده است و گناه فرشته نیز با بازی متفاوت شهاب حسینی از یک دی منتشر می شود، حالا به بهانه ی این دو سریال نگاهی به نقش وکلا در دنیای سینما می پردازیم.

 

نتایج مثبت از حضور وکلا

داشتن وکیل هنوز برای خانواده های ایرانی جا نیفتاده است. بنابر گفته بهمن کشاورز، رییس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری، فرهنگ «وکیل خانواده» هنوز در ایران به مثابه ی کشورهای دیگر جانیفتاده است و در زمان رویارویی با مشکلات است که خانواده ها به یاد وکیل می افتند در حالی که در تمام دنیا توصیه بر این است که در جرایم مهم وکیل حضور داشته باشد. در جرایم کم اهمیت مانند توهین، دفاع امری ساده است و ارزیابی و قضاوت نیز چندان چالشی نخواهد بود. در خصوص مسایل قضایی، وکیل و قاضی و مقامات قضایی، باید مستند به قانون و براساس اصول حقوقی اظهارنظر کنند.

 

نتایج منفی از حضور وکلا

در این بین شاهد اعتراض هایی از جانب کانون وکلا نسبت به فیلم هایی چون؛ مجموعه سریال هشت و نیم دقیقه و مجموعه ماه و پلنگ بوده ایم، زیرا که داستان آن ها این گونه روایت شده؛

در سریال هشت و نیم دقیقه، شاهد ربوده شدن فرزند وکیلی که پرونده حقوقی مربوط به احقاق حقوق قهرمان داستان یکتا را برعهده دارد، هستیم که تهدید به عدم پیگیری این پرونده می شود وگرنه در غیر این صورت با قتل فرزند معلول خود مواجه می شود و او مجبور به عقب نشینی می شود.

در مجموعه ماه و پلنگ داستان وکیلی را روایت می کند که با وجود اطلاع از مجرم بودن موکل خود، اتومبیلی گران قیمت را به عنوان رشوه قبول می کند و با تطمیع شاهدان پرونده موجب می شود که شهادتشان را پس بگیرند.

این دو فیلم از آثاری هستند که شاید برای هیچ کدام از وکلای کاربلد دادگستری قابل قبول نباشد و این رفتار را تخریب جایگاه وکیل بدانند اما آیا با این اوصاف تنها باید چهره ای موجه از وکلا را به نمایش گذاشت؟

 

حامد عنقا، فیلمنامه نویس، کارگردان و حقوقدان که به خاطر نگارش سریال تنهایی لیلا با انتقادهایی روبرو شد، گفت: اگر من نانوایی را نشان دهم که شب وقتی به خانه می رود همسرش را کتک می زند کل جامعه باید این گونه برداشت کنند هر نانوایی که شب به خانه می رود همسرش را کتک می زند؟ یا اگر فیلمساز و بازیگری را نشان دهیم که در فیلمی به زنش خیانت می کند، معنی اش این است که همه ی فیلمسازهای ما خیانتکارند؟ اگر بنا بر این باشد با چنین تفکری پیش برویم که سد سال هم نمی توانیم یک فیلم و سریال بسازیم و اگر در فیلم و سریال سازی را تخته کنیم و برویم که بهتر است.

اکنون به ده فیلمی که وکلا نقش پررنگی ایفا کرده اند نگاهی می اندازیم:

عزت الله انتظامی در فیلم هامون

  • فیلم هامون به کارگردانی داریوش مهرجویی (عزت الله انتظامی در نقش آقای دبیری) 1368

عزت الله انتظامی در فیلم هامون مهرجویی، عهده دار یکی از نقش های فرعی کار، وکیلی به نام آقای دبیری، شد که شاید اگر توسط بازیگر دیگری بازی می شد، دربرابر بازی خیره کننده خسرو شکیبایی محو می شد. وی به قدری به کار خود مسلط است که صحنه را کامل در دست و میگیرد به گونه ای که انفجار شکیبایی در صحنه دادگاه بخاطر پیش زمینه ای است که انتظامی آن را مهیا کرده است.

فرامرز قریبیان در فیلم می خواهم زنده بمانم

  • سینمایی می خواهم زنده بمانم به کارگردانی ایرج قادری (فرامرز قریبیان در نقش اصلان) 1373

فیلم می خواهم زنده بمانم روایتگر زندگی وکیلی به نام اصلان است که پس از ناسازگاری با زن خود، از یکدیگر جدا شده و مدتی بعد با خواهر شریکش به نام فرنگیس ازدواج می کند. باربد پسر یازده ساله ی اصلان که با فرنگیس انس گرفته بود و با او بازی می کرد، اما پس از ازدواج او با پدرش، بیشتر توجه فرنگیس به اصلان است که باربد نمی تواند این کم توجهی های فرنگیس، بدرفتاری های مادرش و سرطان گرفتن دوستش را تحمل کند، دست به خودکشی می زند و پس از اینکه فرنگیس متهم به این قتل می شود، حالا اصلان به عنوان یک وکیل کاربلد ماجرا را در دست می گیرد.

خسرو شکیبایی در فیلم خانه سبز

  • خانه سبز به کارگردانی بیژن بیرنگ و مسعود رسام (خسرو شکیبایی در نقش رضا صباحی) 1375

خسرو شکیبایی در سریال خانه سبز این بار در نقش وکیل پایه یک دادگستری به نام رضا صباحی حاضر می شود. او که قرار بود نویسنده رمان های هزار صفحه ای شود اما با همسرش عاطفه به کار وکالت می پردازد و در خلال پرونده های حقوقی با زبانی جذاب و قانع کننده، سعی می کند سبزی زندگانی خود و خانواده اش را در زندگی موکلانش، جاری کند.

کتایون ریاحی در فیلم این زن حرف نمی زند

  • این زن حرف نمی زند به کارگردانی احمد امینی (کتایون ریاحی در نقش ثریا اردلان) 1381

وکیلی با نام ثریا اردلان، با بازی کتایون ریاحی، وکالت زنی به نام الهه احمدی را برعهده می گیرد که گویا متهم به قتل جوانی به نام بهروز شده و حاضر به حرف زدن نیست که سبب می شود وکیلش بار زیادی را بر دوش بکشد. بهروز و سروش و مانی دوستان صمیمی یکدیگر بودند و اردلان به این موضوع پی می برد که قرار بوده الهه و بهروز با یکدیگر ازدواج کنند اما الهه پس از اینکه به معتاد بودن بهروز پی میبرد او را رد می کند. تا اینکه یک روز الهه و اردلان اتفاقی متوجه می شوند مانی که الهه را بی گناه خوانده بود به قتل بهروز اعتراف کرده و الهه به صحنه حادثه می رود و شروع به تشریح ماجرا می کند.

پانته آ بهرام در فیلم عینک دودی

  • عینک دودی به کارگردانی محمدحسین لطیفی (پانته آ بهرام در نقش میترا) 1378

این فیلم کمدی کشمکش های بین یک زوج و ازدواج زوری یک دختر با پسری خلافکار را بیان می کند که پانته آ بهرام به عنوان وکیل نقش جالبی را ایفا کرد و به علت ترغیب زنان برای ایستادن مقابل مردها، آتش میان زوج ها را افروخته تر می کرد که در آخر با پایانی جالب مواجه شد و در دادگاه به یک وکیل مرد علاقه مند شد و پرونده ها را رها کرد.

مریلا زارعی در فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند

مریلا زارعی در این فیلم در نقش وکیلی دلسوز حاضر شده که پرونده ی یک قتل را در دست می گیرد. این پرونده مربوط به دختری است که در بچگی بارها مورد تجاوز یکی از آشنایان قرار گرفته و حالا با دیدن صحنه ی آزار و اذیت یک دختربچه توسط سرایدارشان، موجب قتل سرایدار می شود اما حرفی برای دفاع از خود نمی زند تا اینکه با اصرار و تلاش های وکیلش لب به سخن می گشاید و داستان زندگی خود را بازگو می کند.

لیلا حاتمی در فیلم دوران عاشقی

  • دوران عاشقی به کارگردانی علیرضا رییسیان (لیلا حاتمی در نقش بیتا) 1393

فیلم دوران عاشقی، خود داستان زندگی یک وکیل زن به نام بیتا است که در کار خود تبحر زیادی دارد و بیشتر پرونده های مربوط به طلاق را قبول می کند. یک روز که پرونده ای زیر دست او قرار می گیرد، متوجه خیانت شوهرش می شود و زندگی او دگرگون می شود.

لیلی رشیدی در فیلم عرق سرد

  • عرق سرد به کارگردانی سهیل بیرقی (لیلی رشیدی در نقش پانته آ آل داوود) 1396

لیلی رشیدی یکی از مهم ترین نقش های کارنامه اش را در این فیلم به عنوان یک وکیل بازی می کند. او که از دوستان افروز اردکانی است، تصمیم گرفته از او در مقابل شوهرش دفاع کند اما به دلیل مصاحبه ی او با یکی از شبکه های ماهواره ای، همه چیز بهم میریزد و به ضرر موکلش تمام می شود.

سارا بهرامی در فیلم شریک جرم

  • شریک جرم به کارگردانی مازیار میری (سارا بهرامی در نقش میترا) 1402

میترا (سارا بهرامی) که وکیلی خوش نام و پرکار است، روزی در دفترش جنایتی رخ می دهد که او را با چالش هایی روبرو می کند و حتی شغل و جانش را به خطر می اندازد که مجبور می شود برای دفاع از خود تحقیقاتی را درباره یکی از موکلانش آغاز کند.

شهاب حسینی در فیلم گناه فرشته

  • گناه فرشته به کارگردانی حامد عنقا (شهاب حسینی در نقش حامد تهرانی) 1402

این سریال که از یک دی منتشر می شود، داستانش حول یک وکیل پایه یک با بازی شهاب حسینی می چرخد. وی پرونده ای را در دست می گیرد که دختری به نام فرشته پدرش را به قتل رسانده است. علی رغم مخالفت های زنش، او تمام قوای خود را پای اثبات بی گناهی موکلش می گذارد. شهاب حسینی در این فیلم، با نقشی متفاوت از دیگر نقش هایش ظاهر شده است و باید دید در این سریال بازی او چگونه خواهد بود!

5/5
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

نوشتارهای هم پیوند

راهنمای استفاده :

  • نکته مهم: ترفند تماشای آنلاین فیلم هایی که لینک پخش آنلاین ندارند
  • چگونه یک پرداخت امن داشته و از طعمه هکرها در امان باشیم: راهنمای پرداخت اینترنتی امن
  • جهت دیدن بدون مشکل فیلم ها، به روزترین نسخه K-Lite (ویندوز) و BSPlayer (اندروید) را دانلود کنید.
  • جهت دانلود بی دردسر فایل ها در اندروید ADM ، در ویندوز IDM و در IOS اپ Documents پیشنهاد می شود!
  •  آموزش چسباندن صوت دوبله به فیلم: در Km Player، کلیک راست کرده، سپس گزینه Open آن گاه Load External Audio و در پایان فایل صوتی مورد نظر را برگزینید.
  • دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید. رضایت شما هدف ماست.

نویسنده

( 55 مطلب )

ادمین (ویولنیست)

لیلا هستم. ۲۲ سالمه و نویسنده حواشی و اخبار سینمایی در سایت کول دانلود. علاقه زیادی به فیلم و سریال دارم و ژانر تاریخی و ژانر اکشن از ژانرهای مورد علاقم هستن.

برچسب ها :

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

دیدگاه ها

( 0 )

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟